زبان از دید آموزش در سه لایه قابل بحث است:

دانش زبانی (Linguistic Knowledge )
مهارت زبانی (Linguistic Skills)
ارتباط زبانی (Linguistic Communication)
۱.دانش زبان (Linguistic Knowledge)
دانشی که بشر در مورد : آوا، واژه، ساختار دستوری (گرامر) ، معنا و کاربرد داشته باشد، دانش زبانی می گویند. فراگیری این دانش برای دستیابی به مهارتهای زبانی حائز اهمیت است.

۲.مهارت زبان (Linguistic Skills)
با فراگیری دانش زبانی ما به چهار مهارت زبان دسترسی پیدا می کنیم. این مهارتها شامل:

خواندن
نوشتن
شنیدن
صحبت کردن
نکته: البته می توان مهارت ترجمه کردن را نیز به این چهار مهارت فوق افزود.

۳.ارتباط زبان (Linguistic Communication)
با یادگیری/فراگیری دانش زبانی و یافتن مهارتهای زبانی ، حالا به مرحله ی ارتباط زبانی می رسیم. این ارتباط شامل ۱.ارتباط کتبی ۲.ارتباط شفاهی است. منظور از ارتباط کتبی همان نامه نویسی، ایمیل، فکس، مکاتبات تجاری، مقاله نویسی و غیره می باشد. بطور کلی کسانی که به مهارت نوشتن و ترجمه کردن (مانند مترجمین) احاطه کامل و مکفی داشته باشند ، بسهولت می توانند این ارتباط کتبی را انجام دهند. ارتباط شفاهی نیز با بهره گیری از مهارتهای زبانی همچون صحبت کردن صورت می گیرد. نکته: در ترجمه شفاهی به فردی که مکالمه و صحبتهای بین طرفین را ترجمه می کند، مترجم شفاهی (Interpreter) می گویند.

نکته: هر کدام از دانش های زبانی رابطه ی یک به یک با مهارتهای زبانی دارند. در روند یادگیری/فراگیری زبان دوم از مثال رویش گیاه استفاده می کنیم. تصور کنید یک دانه گیاهی را در دست دارید. برای رویش و بارور کردن این گیاه به چه عوامل و فاکتورهایی نیاز هست؟

درسته، ابتدا شما باید آنرا در خاک (بستری برای رویش دانه) کاشته و در معرض نور خورشید و هوای مطبوع قرار دهید و با مقدار کافی آب در طول یک هفته ،دانه شروع به رشد می کند.خب، به فرایند دریافت و جذب آب، نور،هوا و خاک فرایند تکوین (تکامل) می گویند که موجب تشکیل یک گیاه می گردد. با توجه به مثال فوق، می توان اینگونه نتیجه گرفت که در روند یادگیری/فراگیری زبان دوم ابتدا فرایند جذب و سپس فرایند تکوین صورت می پذیرد.

۴.فرق بین یادگیری (learning) و فراگیری (acquisition)
برای درک این موضوع ابتدا نیازمند آشنایی با مفهمومی به نام پردازش ذهنی هستیم. پردازش ذهنی چیست؟

واژه پردازش (processing) در فرهنگ معین به معنای انجام دادن مجموعه ای از عملیات مختلف روی اطلاعات و داده ها در کامپیوتر است. پردازش داده ها ( data processing) یعنی ثبت ، سازماندهی و ذخیره اطلاعات است. در روند یادگیری/ فراگیری زبان دوم این موضوع بسیار حائز اهمیت است که بدانیم چگونه اطلاعات در ذهن ما ثبت، سازماندهی و ذخیره می شود. سه عامل مهم برای پردازش ذهنی وجود دارد:

۱.حافظه ۲. تقلید ۳. تکرار

۱.حافظه
وظیفه حافظه نگه داری ، ثبت و پردازش اطلاعات است. ذهن انسان این اطلاعات را باز کرده، سازماندهی/ کد گذاری می کند و دوباره آنها را در حافظه ذخیره می نمایید. شایان ذکر اینکه اگر حافظه سیستماتیک باشد یعنی به طور منظم و اصولی کار پردازش ذهنی صورت گیرد، این فرایند نه تنها بدون ایجاد خستگی بلکه به درستی و موثر انجام می شود. بطور مثال: داشتن یک برنامه ریزی مناسب، تمرین و تکرار منظم مطالب علمی-آموزشی در داشتن یک حافظه سیستماتیک کمک بسیاری می کند. علت خستگی ذهن بخاطر این است که از حافظه مان بطور درست و سیستماتیک استفاده نکرده ایم.

۲.تقلید
بر طبق گفته های برخی از زبانشناسان مانند خانم ویکتوریا فرامکین، در روند یادگیری زبان نقش تقلید نمی تواند تاثیرگذار باشد. آنها فرایند یادگیری زبان را در کودکان مورد مطالعه قرار دادند و مشاهده کردند که جملات و لغتهایی بیان شده اصلا شبیه گفته های اطرافیانشان نیست. به طور مثال: کودک با مادر خود صحبت می کند و از او می خواهد که قاشق اش را بدهد. هر چه والدین کودک سعی می کنند که کودک در بیان جملات و لغات دقت داشته باشد ولی او نمی تواند آنچه آنها می گویند ،بشنوند و بیان کند.

Two foot
Other one pants
۳.تکرار
تکرار و مرور ذهنی به ما این امکان را می دهد که اطلاعات وارد شده به حافظه ی کوتاه مدت را برای مدت بیشتری حفظ کنیم. زمانیکه قصد یادگیری داریم علاوه بر تکرار و مرور ذهنی می بایست مطالب جدید را با سایر اطلاعات ذخیره شده در حافظه ی دراز مدت تداعی کنیم. دراین حالت مرور ذهنی فقط برای برقراری ارتباط بین مطالب جدید و قدیمی است. برای اطلاعات از نقش حافظه در فرایند یادگیری به صفحه بعد مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *